Håndter din sygdom

TLF. 61720070

Håndter din sygdom

Ved akut, alvorlig, invaliderende eller kronisk sygdom kan der være behov for hjælp og støtte til at håndtere den livsforandring det er at få en alvorlig sygdom. Sygdom rammer mange aspekter af ens liv.

Psykologsamtalerne vil have fokus på:

• Sygdomshåndtering: hvordan du kan håndtere din dagligdag med de symptomer du har f.eks. håndtering af træthed, søvnproblemer, kognitive vanskeligheder, seksuelle vanskeligheder etc.
  • Reaktioner på sygdom: de naturlige psykiske reaktioner, der kommer ved at være blevet syg: f.eks. bekymringer, selvbebrejdelser, vrede, sorg samt eksistentielle tanker om meningsfuldhed, ensomhed, magtesløshed og isolation. Herunder at blive opmærksom på og kunne skelne de naturlige reaktioner fra f.eks. kronisk sorg, angst og depression
  • Handlemuligheder: hvad de ændrede livsvilkår betyder for din identitet / selvforståelse, arbejdsliv, sociale liv, fritidsliv, parforhold, forældrerolle m.m. Herunder hvordan du helt konkret kan kommunikere til dine omgivelser omkring din sygdom og hvordan den påvirker dig

Samtaler for pårørende

Der er mulighed for samtaler  til dig, der er ægetefælle, barn af eller forældre til en person med alvorlig fysisk sygdom. Samtalerne vil her også kunne omhandle om:.

• balance mellem at støtte og sige fra
  • hvornår er krav rimelige eller urimelige
  • plads til mig selv, os og hverdagen
  • skyld- og ansvarsfølelser

I er også velkomne til at komme hele familien til en familiesamtale eller komme som par.

Ring 61720070. Få en uforpligtende & kort afklarende samtale over telefonen

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________

Autoriseret psykolog Line Dupont   -   Immervad 1C, 1.th   -   8000 Århus C   -   Tlf: 61720070   -   klinik@psykologaarhus.net   -   Medlem af Dansk Psykologforening